mandag den 26. september 2011

Pileflettet vugge




www.flickr.com


This is a Flickr badge showing public items from mettesolkaer@yahoo.com tagged with vugge. Make your own badge here.




...er man dristig, når man spørger om man må flette en vugge til barnebarnet på vej...!?
- ja, og sindssygt heldig når man får lov... så, sommeren er bl.a. gået med at glæde sig til ungen, at finde den rette vuggemodel og ikke mindst, én der kunne påtage det 'tekniske overblik'...


- Hvis man GOOGLER  'pileflettet vugge' finder man den smukkeste udgave hos pilefletter Helle Diduch. Jeg synes både at pilen er vildt flot og teknikken er lækkert luftig.


Der findes en del hardcore pilflettere i området og en af dem, Marie orkede godt at guide(!)- vi afsatte et par dage til det(bestilte godt vejr og milde vinde).


Jeg skaffede pil - fattede at den blåduggede pil, som Helles var flettet af, var for vanskelig at arbejde med for en uerfaren fletter som mig, så jeg fik fat i den næstsmukkeste og, troede jeg, også blålige pil(den hedder BLEU, så hvor svært ku´ det være..!? selvom mit fransk er født rustent så er 'bleu' da 'blå'...men nej, viste det sig, den var aldeles grøn(?) men pyt med det - den var let at arbejde med, smidig og ganske smuk...


Blev anbefalet at indkøbe hos Bodil Sparre, men fordi jeg var i tidnød - flettedagene var fastlagt, ferien er hård ved folk og pilen skulle opblødes i 10-14 dage...fik jeg i stedet kontakt med en fletter i Skærbæk, Jane Enemark.


Hun var OK billig, men havde nok lidt for høje forventninger til, hvad jeg magtede i forhold til den pil, hun havde udvalgt - den var både for fin og for grov...så det var godt at Marie var hos mig og styrede slaget;O)


Vi gik i gang, Marie kom med sin datter, Laura - mine unger var hjemme - de havde også forhørt sig om de kunne flette med(ja, ja sagde jeg - efter at ha´ fået grønt lys ved Marie og samtidigt undertrykt kvalmen ved tanken om at det måske blev for meget...!)


Auguste ville flette en grøntsagskurv og lagde ud med noget blådugget pil Marie havde med - smadderflot!



Jakob ville flette over en stamme... det endte med at blive en tæskeflot brødkurv som passede vildt hæftigt på onsdagsbuffetterne;O)





Julie havde en veninde på besøg, som hun mente hun skulle servicere, så Laura, Julie og Emilie legede det meste af tiden... det var skønt, vejret holdt og arbejdet skred frem - langsomt, men dog...! 


voila!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar